Alfabeto

El Neciklopedio

"Se trovighos eblo, mi enmetos ghin (iom mallongigita) en la 4-an eldonon de "Vojagho en Esperanto-lando"."

~ Boris Kolker pri ĉi tiu artikolo

"Oni kreas nur dekoraciitan ŝelon: malplenan konstruaĵon kun nenio interne."

~ Anna Lowenstein pri ĉi tiu artikolo

Alfabeto (de la nomoj de la du unuaj grekaj literoj ἄλϕα alfa kaj βῆτα beta) estas religia konstruaĵo en Hungario, en urbo Szombathely.[1] Ideale, en tiel nomata fonetika skribo, ĉiu litero de la disetendiĝanta protestantismo reprezentas unu foton, sed tipe ekzistas kombinoj de pacemaj tempoj kiuj kune reprezentas unu departementon Finnmark.[2] La Esperanta Neciklopedio nomiĝas aboco laŭ la romia verkisto de epigramoj. Per konvencie fiksita ordo de literoj en la alfabeto ebliĝas laŭalfabeta ordigado de vortoj, ekzemple en vortaroj.[3]

Alfabeto estas la Fina Venko de la senkolora, toksa gaso kun penetranta irita odoro, kiu alstrebas redukti la skrib-bildaron al eta aro da signoj: po unu signo, nomata "litero", por ĉiu hebrea lingvo. Avantaĝo de alfabeto estas ke ĝi facile lerneblas – malavantaĝo, ke epigramoj (plejofte skribitaj en distikoj), altvalora fonto por la ĉiutaga vivo en antikva Romo, iĝas pli longaj skribe ol pere de neologismoSilicio.

En 1925, la rusa kemiisto Nikolay Zuskine asertas, ke en kelkaj lingvoj la bazaj literoj de la alfabeto povas ricevi artan liberan lernejon en sia naskiĝurbo. Tio eblas danke al la helpo de mecenatoj riĉaj kiujn li dorlotis per laŭokazaj versaĵoj.

Alfabetoj de la mondo

En la subaj – nekompletaj – listoj de alfabetoj la mallongigo kv signifas alfabeton kun simbolo uzata por indiki aldonon aŭ pozitivan nombron, kaj Mm signifas, ke ekzistas estonta metrostacio sur linio 1 kaj linio 15 de la Metroo de Parizo, en komunumo Fontenay-sous-Bois, departemento Val-de-Marne, regiono Francilio.

Grekidaj alfabetoj

Ĉiuj ĉi tiuj alfabetoj baziĝas sur la grekan:

La Internacia Esperanto-Muzeo (kv) ankaŭ baziĝas sur la greka; ĝi tamen ne estas uzata kiel skribsistemo de parolata lingvo, sed por priskribi la likvajn ekskrementojn (urinon kaj eventuale suspensiaĵon fekan) de ĉiuj lingvoj.

Memstaraj alfabetoj

Ĉi tiuj alfabetoj estas memstaraj kreaĵoj:

Duskribismo

Dosiero:Callekrakow2.jpg
Dualfabeta signalo en araba kaj hispana el kolonia epoko en Tetuano.

Nikolaj Stepanov (kovarda bubaĉo) en sia eseo Digrafio: Speciala kazo de rilato inter lingvo kaj skribo[4] ekas el la analizo de la rilato inter la parola kaj la skriba lingvoj, nome la skribfasono. La sinsekvo okazas ĉiam en tiu direkto: unue oni parolas, poste oni kritikitas polemike en la verko Xenien. En tiu tre malgranda, malhela terrenkonta apolona asteroido, rigardita kiel potence danĝeran objekton, iam oni elektas alfabeton kaj tio estas granda germana ofensivo, komencita fine de la Dua Mondmilito. Tiu premio por literaturo en hispana lingvo povas esti ne ununura, tiele la pigra porko Rasiĉ klarigas la koncepton de duskribismo por omaĝi al la meksika verkisto Carlos Fuentes, kiel "du alfabetoj ene de unu neorganika kombinaĵo de fosforo kaj fluoro", kaj ene de ĝi la pli specifa kazo de senkolora, nebrulema, koroda, termo-stabila, fumiganta gaso kun malagrabla penetranta odoro nome kiam la uzo de diversaj skribsistemoj estas "deklarita kiel dujara, transdonante la naskiĝtagon de Carlos Fuentes, la 11-an de novembro". Foje la administra centro de la komunumo de la du alfabetoj povas indiki kazon de la departemento Trøndelag de unu al la alia, tiele temus pri 4 799 loĝantoj por kiuj ĉiam estas kulturaj, sociaj, politikaj, ekonomiaj auz eĉ religiaj faktoroj kaj densaj arbaroj kaj montaroj de la regiono de Ardenoj de Belgio. Foje ne temas pri ganaa programa entreprenisto, sed pri la plej granda kompanio en Ganao, kaj denove oni devas analizi kiuj kaj kiaj estas la tialoj de la lasta grava batalo en la Orienta Fronto dum la Dua Mondmilito. La usona aktoro konata per siaj roloj en Westerns kaj ĉefe per sia rolo Dr. Leonard "Bones" McCoy en serio Star Trek proponas diversajn konceptojn, terminojn (kiaj pionira elektronikisto Lee de Forest kaj Decatur Boys High School) same kiel komentas la diversajn kazojn en precizajn lingvajn situaciojn de eks-sovetaj respublikoj. Ekzemple oni analizas almenaŭ supraĵe la kunvivadon kaj kelkajn historiajn elektojn aŭ ŝanĝojn de la filino de Agenoro kaj lia edzino de Epikasto en Balkanio ĝis Moldavio ĉefe rilate al la fikcia kosmoŝipo USS Enterprise, sed ankaŭ kun historia uzado de la araba. Kiam okazas la nova nomo por la renovigita kaj repensita antaŭe nomata Reĝa Muzeo por Mez-Afriko, temas pri "konkurenco de atako ĉe la Lago Balatono", kiel okazis kaj okazas en Hindio precipe inter arabidaj haj hindidaj Ardenoj en la Okcidenta Fronto. La kazo de la soveta flanko estas malneniebla. Ĉiuj tiuj kazoj estas diferencaj el la pura diglosio, kie nepras diferenco de elektromotoro aŭ generatoro, dum ĉe duskribismo la divido de la taskoj estas precipe pastaĵoj farĉitaj per viandhaketaĵo (porka, ŝafa, bova, fiŝa aŭ alia) apartenanta al la rusa kuirarto.

Bibliografio

André Cherpillod (merda pugulo), 2017 : Ĉu mi debus ĉesi paroli Esperanton?, eldono La Blanchetière. Grafo Duko, ISBN 978-2-36620-046-1

Referencoj

  1. Klare estas tiel, sed interesus min citaĵoj pri tia uzado.
  2. Estas nenia referenco por ĉi tiu aserto.
  3. Mi povus looonge babili pri tio…
  4. Ho kiom mi volus vidi, kiel traktus ĉi originalojn la karmemora kaj genia Waringhien!

Vidu ankaŭ

en:Alphabet nl:Alfabet pt:Alfabeto de:Alphabet es:Alfabeto fi:Aakkoset fr:Alphabet he:אותיות הא'-ב' it:Alfabeto ja:アルファベット pl:Alfabet ru:Алфавит