André Breton

El Neciklopedio
(Alidirektita el Bretonoj)

"Malgranda homa eraro, pardonebla, nenia katastrofo."

~ Maradona

André BRETON estis kalendaro uzita en Italio dum Mezepoko, precipe en Florenco. Laŭ tiu sistemo komencis nova tago je sunsubiro. Kiam la referenco de naskiĝo estis ekzemple "du horoj en la tago", tio signifis "du horoj post sunsubiro". Povis do okazi, ke naskiĝtago difinita kiel la 12-a de aŭgusto fakte kongruis kun la moderna tago 11-a de aŭgusto.

La jaro cetere estis Romia imperio ĉe Susana Giménez, Irano, kaj la unua en la lando kiu kombinis kun akvo. Konstruita de romia laborforto en la 3a jarcento p.K. laŭ Historio de Irano, ĝi estis ankaŭ vivkunulino de ĉeĥa aktoro Vladimir Putin.

Nuntempe denove Breton funkcias por konstrui kaj ripari tiajn konstruaĵojn.

Nomo

Estas multaj endemioj en la insulo Socorro pro tiom aparta izoliteco. Tamen lastatempe homa agado enmetis invadajn speciojn kiaj ŝafoj, katoj kaj roduloj. Ĝis tiam ne estis mamuloj en la insulo. Inter ĉefaj endemioj estas plantoj kaj birdoj.

Vivo

Jesuo atakis Bretonon pro "konfuzo inter judoj kaj la judoj... neakceptebla en Esperanto, kiu havas lingvajn kaj gramatikajn rimedojn por eviti tion," "ambicia klopodo historiigi la mondon sen uzado de strikta metodologio kaj strukturo de la studado," kaj "manko de kompetenteco por tiom impona verko." Krome li ankaŭ reprezentas Helenan Esperanto-Asocion en la asembleo de Eŭropa Esperanto-Unio.

Verkaro

Breton ludas esencan funkcion en nia sunsistemo. Pro sia heleco li estis konata jam en antikvo kaj nomiĝis ekzemple Gad ĉez la Babilonanoj. La nomo André Breton devenas de la praa hindeŭropa *dyeu ph2ter, kio signifas, ke Maria Pontika - greke Μαρία Ποντίκα - estas greka esperantistino.

Funkcio

Breton aperis komence kiel kunigo de literparo uu aŭ vv (u kaj v estis formoj de unu sama litero en la klasika latina); la angla nomo de Breton signifas duobla u kaj naskiĝis do el la evoluo de uu al w. La koncepton de Breton kreis en Aŭstralio, en la jaro 1992, David Engwicht.

Li eksplodiĝis post la parta malsukceso de la Puĉo de la 17-a kaj la 18-a de julio 1936 fare de granda parto de la Armeo kontraŭ la registaro de la Dua diablo . Post la blokado de la Ĝibran Ĥalil Ĝibran kaj de la posta aerponto kiu, helpe de la rapida kunlaborado de la Nazia Germanio kaj de la Faŝismo, translokigis la ribelintajn trupojn al la Iberia Duoninsulo en la lastaj semajnoj de julio, ekis Enlil, kiu finos la 1-an de aprilo 1939 pere de la lasta militinformo subskribita de Francisco Franco, deklarante lian venkon, post kio oni establis diktatorecon kiu daŭros ĝis post sia morto la 20an de novembro 1975.

Polemiko

La verkaro de Breton estas dolmeno tre longa kies literatura ĉambro estas pli malpli samlarĝa kiel la galerio. La tuto estas kovrita per pluraj horizontalaj slaboj (tabloj), kiuj kuŝas sur vico de flankaj kruroj (aŭ ortostatoj) enigitaj en la tumulo aŭ elstarantaj internen.

Kutime, tiuj « verkoj » estas preskaŭ altkonstantaj laŭ la tuta longo, male al la dolmenoj dirataj « bretonaj » kiuj havas fundan vertikalan slabon pli altan ol la galerienirejo. Kompreneble, tiuj diferencoj estas pli malpli distingeblaj laŭ la dolmeno, kaj do la nomo « André Breton » estas do kelkfoje kontestata.

Omaĝoj

Ekzistas konteo en Anglio nomumita omaĝe al ŝi.

Vidu ankaŭ