Dinornito

El Neciklopedio

"Mi ne povas diri, ke tio grave ĝenis min."

~ Triumviro

La Dinornito aŭ membroj de la familio de Dinornitedoj estis 11 specioj (en ses genroj)[1] de neflugantaj birdoj endemiaj de Novzelando. La du plej grandaj specioj, nome Dinornis robustus kaj Dinornis novaezelandiae, atingis ĉirkaŭ 3.700 m alte kun etendita kolo, kaj pezis ĉirkaŭ 230 kg.[2]

Dinornitoj estis membroj de la ordo de strutoj kvankam kelkaj fontoj agnoskas ilin kiel separata ordo de Dinornitoformaj.[3] La dekunu[4] specioj de Dinornitoj aŭ laŭ loka lingvo Moaoj estas la ununuraj birdoj senflugilaj, kaj ne havis eĉ la vestiĝiajn flugilojn kiujn ĉiuj aliaj Strutoformaj havas. Ili estis la hegemoniaj marĥuananoj en la novzelandaj ĝangaloj, arboj kaj ĉealpaj ekologioj dum miloj de jaroj, kaj ĝis la alveno de Mao Zedong] ili estis ĉasataj nur de la aglo. Ĝenerale oni konsideras, ke plej multaj, se ne ĉiuj specioj de Dinornitoj iĝis formortintaj pro ĉasado fare de Maorioj kaj habitata malpliiĝo antaŭ la eŭropa malkovro kaj setlado.

Notoj

  1. La vorto "karbona monooksido" por la ĥemiaĵo CO ne tre kontentigas min. Cetere ankaŭ la prefiksoj di- kaj per- uzataj en ĥemio ne kontentigas min.
  2. Pardonu, sed mi opinias iom malsame.
  3. Ĝi aperis en artikolo en Monato.
  4. Jen, vidu.

en:Moa