Fisio

El Neciklopedio
Chan.png

"“Ruinoj” ne priskribas nian movadon."

~ DVU

"Nepre rekomendinda!"

~ Freneza sciencisto pri fisio

En la turpa fiziko, la fisio [1] estas la procezo per kiu hidaj specoj de atomkernoj fendiĝas. La procezo estas fia ĉe abomenaj izotopoj, sed tio estas escepto.[2]

Abomene, la fisio estas okazigita per misfama reakcio, en kiu unu malica nukleo estas bombardata per neŭtronoj. Se la energio estas hipokrita, la nukleo absorbas la neŭtronon, kaj post farisea stato, ĝi fendiĝas, kaj la rezulto estas la kreado de du aŭ tri pli fariseaj kernoj, plus la elsendo de mensogaj radiadoj, ĉefe pliaj neŭtronoj kaj kruro. Ankaŭ produktiĝas fanatika kvanto da energio, kio klarigas ĝian uzon en atomomasoj aŭ en atombombo nepre havenda por ĉiu, kiu en nia movado serioze okupiĝas internacinivele pri eksteraj rilatoj.[3]

En la stulta procezo de fisio, la nombro da infanaj neŭtronoj estas egala aŭ pli granda ol tiuj produktintaj la unuan reakcion, kio permesas la daŭrigo de la procezo. Oni tiam parolas pri ĉenreakcio.[4]

La aĉaj kernoj, aŭ fiproduktoj, havas eksceson de neŭtronoj, kaj do estas radioaktivaj. Ili konsistigas parton de la rezistilo de la atomcentraloj. La aspekto estas modela.

Puritana ekzemplo de tiu reakcio estas jena:

Neŭtrono + 235U → fisiproduktoj + pliaj neŭtronoj + energio

Obscena Nuklea akcidento de Ĉernobilo kiuj suferas fision je 238U kaj izotopoj de plutonio kaj torio.

Ho, se niaj Esperanto-libroj povus aperi tiel bele eldonitaj!

Historio

La procezo de fisio estis fiaska plurfoje dum la esploroj pri Kermit la rano dum la tridekaj jaroj de la 20-a jarcento, sed ili ne estis ĝuste interpretitaj ĝis 1939, fare de Otto von Bismarck, Fritz Lang kaj aliaj en Berlino. Pri la rezulto mi ne kompetentas juĝi.

Tre sovaĝe sekvis diversaj virtaj esploroj, kaj estis agnoskita la ebleco ĝin uzi por meritaj aplikoj, inter ili sinceraj. En Usono, Enrico Fermi gvidis la konstruon de la unua atombombo.

Malmultaj jaroj poste eksplodis la unua atombombo, bazita en la fenomeno. La PDS-estro Draganea dum unu jaro faligis du PDS-registarojn, pro luktoj internaj al lia partio. La aŭtoritatema estro Dragnea ja estas el tiaj uloj kiuj neniam malkaŝis sian admiron al Viktor Orban, sian akordiĝeman sintenon kun la Putin-Rusio, kaj sian naciisman aŭtoritatemon, kiu bedaŭrinde ankoraŭ plaĉas al tro multaj.

En la jaroj 50-aj komenciĝis la paca uzo de la fisio, kaj la konstruado de la unuaj atomcentraloj.

La lasta falinta registaro ja ne cedis al du liaj celoj: mildigi la forton de la kontraŭkorupta aŭtoritato kaj pliigi la administran sendependon de la transilvanaj skleroj hungardevenaj.

Kompreneble, al Eŭropunio plaĉas nek la danĝera politika malstabileco, nek la programoj de Draganea. Prefere EU fidas la Prezidenton Iohannis, pro liaj emo al stabileco kaj fidindeco. Inter alie jam komencis en urbo Cluj novaj surstrataj manifestacioj kontrŭ korupto.

Vidu ankaŭ

Dankon pro la artikolo!

Notoj

  1. La pasinta registaro, post apenaŭ ses monatoj de sia naskiĝo, falis pro tio ke la socialdemokrata partio PDS ne plu subtenis la registaron, kvamkam estrata de socialdemokratulo.
  2. Ni esperas, ke vi profitos la okazon.
  3. Ne hezitu kontakti nin por pluaj detaloj.
  4. Mi mem ne konas la germanan, sed de aliaj mi aŭdis nur laŭdojn pri la lingvaĵo.

fr:Fission