Leporo

El Neciklopedio

"Mi pardonpetas, sed viaj diroj estis tro frenezaj. Kiel mi povas ankoraŭ preni ion ajn el vi ankoraŭ serioza nun?"

~ Leporo al Alice Vanderbilt Morris
Jack.jpg

Leporo en tradicia kutimaro de pluraj eŭropaj kaj nordamerikaj kulturoj estas estas reprezentanto de la ordo de leporuloj (Lagomorpha aŭ lagomorfoj) kaj familio de leporedoj (Leporidae). Tiu speco de besto antaŭ pasko demetas ovojn kaj kaŝas ilin en ĝardenoj, tiel ke matene de paska dimanĉo infanoj povas serĉi ilin.

La fenomeno unuafoje skribe dokumentiĝis en la medicina artikolo „de ovis paschalibus“ (latine: "pri paskaj ovoj") de la medicina profesoro Georg Franck von Frankenau en 16781682, kiu priskribis la tradicion ĉasi paskan leporon kaj kolorigitajn ovojn en la regiono de germanlingva Alzaco kaj kritikis la manĝadon de boligitaj kokinaj ovoj anstataŭ la leporaj. Diras la teksto:

Lepus paschalis, sive in Civitatibus Foederatis Cuniculus, est lepus fabulosus qui cultu Europaeo die Dominica Resurrectionis Domini ova picta videlicet ova paschalia ita in nidis occultat ut liberi invenire possint. Mythus leporis paschalis est verisimiliter paganus; res autem adhuc est in dubio.

Per germanlingvaj elmigrintoj la paska leporo ankaŭ iris ekster Eŭropon, kiel aliaj invadaj specioj, aparte per pensilvanigermanoj en Usono: en la angla lingvo tamen estas la nomata "Easter Bunny" ("Paska kuniklo"), ne la 'Easter hare.

En la poŝtoficejo de la germania komunumo Ostereistedt (germane Osterei = "paska ovo", -stedt = loko) ĉiujare volontuloj respondas grandan nombron da infanaj leteroj adresitaj al la Paska leporo.

Geleporoj

Leporo kun leporino spektas sorĉiston, kiu tiras el ĉapelo leporon post leporo. Leporo diras: „Tiu ĉi maniero estas ankaŭ bona, sed mi opinias, ke nia malnova metodo estas pli agrabla.“

Grandegaj leporoj

„El kio vi havas tiun peltmantelon?“

„El leporfelo.“

„Ĉu tio estis tiel granda leporo?“

Kuracisto

Kuracisto, pasia ĉasisto, revenis el arbaro hejmen kaj lia edzino demandas: „Kiel vi sukcesis?“ „Unu leporo kaj tri novaj pacientoj.“

fr:Hobbitus Lapinus Garus Vulgaris