Monto Uluruo

El Neciklopedio

" Ne venas mont' al monto, sed homo homon renkontas"

~ Zamenhof pri Uluruo
Tiu ĉi artikolo estis verkita plejparte en la lingvaĉo de Aŭstraliaj Hotentotoj

Ayers Rock es enorma roko qua es meze Aŭstralio. Ante divenar turistala loko, Ayers Rock, esis idolizita dal Australianaj aborijheni de anciena tempo. Uluru, la nomo per quiu estas konocata da l' originalaj habitanti estas la spiritala kordio di l' naciono.

Qvankam la vizitanti ne devas acensar la rokon, la majoritato daŭras aganta tion. La garderi di l' sakra monolito, la maxim granda di l' mondo, klozabas l' aceson al diferanta loki di Uluru pro l' importanteso quiun ghi havas por ili dum la ceremonii di l' Tempo di l' Sonjho, quiu celebras la mitologialan batalon di l' kangurohomi, quiuj lojhis la ye nordo di la roko, kontre la serpentohomi, quiuj lojhis ye la suda parto. Le Anungu estas la garderi di Uluru, qvankam la profitado k egardado grantesis al Agencerio Statala pri Parki di Australio.

Centoj da turistoj kiuj kunportis hejmen peceton de la Monto Uluruo, la granda simbolo de Aŭstralio, estas redonantaj la suveniron al la nacia parko pere de la poŝto ĝustigante, ke ĝi alportas malbonŝancon kiel ekzemple divorcojn, akcidentojn, malsanojn kaj eĉ mortojn.

Propraĵo

La proprieto di Uluru ("Ayer's Rock"), granda petra saliajo en la mezo di Australia, esis donata da la guvernerio di Australio al la lokalaj Pitjantjatjara-indijenoi. Kondiciono esis ke le Anangu, la tradicionala proprietantoi di Uluru, luus ghin al la agenterio por nacionalaj parkoi kae sovajhaj animaloi dum periodo di 99 yaroi, kae ke ol esus administrata de blankuloj. La indijenoi di mez-Australia sekve estas la posedantoj de la monto, sed...

Alizee

L' aborijeni di tiu lando shokeghis pro la nudesko-danco (angle strip-tease) quiun Franciana dancistino Alizée efektigis sur ghi. Shi dancis en la somito di l' loko dum ke shi nudeskis (ecepte la subvesto e paro di boti) e dume akompananto enrejhistris la danco en video (vere vi ne vidos sufiĉe, ne valoras la penon). La difuzado di l' videoludo kaj l' interviuvo quiun la dancistino, en quiu shi justifikis sian agon per extravagantaj argumentoi, iracigis l' Aŭstralianajn aborijeniojn, quiuj estas l' originalaj proprietantoi di l' mono.

Laŭ explikis Sery al jurnalisto di l' jhurnalo Sunday Territorian, “Mea intenci ne esis ofensari la kulturon di l' aborijeni sed facari omajhon memoriganta al gento pri ke l' aborijenoi vivis nudaj. Nudeskari esis retroveno al tia tempo”. La duadek-e-kinyara dancistinio deskriptis tale l'experienco: “depos tante desfacila acenso, kande vu atingas la somiton, la vido de l' loko donas al vu nekredeblan sensacionon de paco k libereso. Vu volas kantari, dancari e... nudeskari.” “Me pensis ke se me acensis la rokon unfoye en mea vivado, me devis agari iun nenormalan en la somito, iun folan, vere folan. Se me povis nudeskari en Ayers Rock, omno estas posibla”.

Vidu ankaŭ

en:Uluru pt:Parque Nacional Uluru-Kata Tjuta