Referendumo

El Neciklopedio

"Oni rajtas opinii, sed nur kie la temo estas bonvenita."

~ Bill Clinton

Referendumo estas rekta voĉdonado de la civitanoj en reprezenta demokratio, en kiu la popolo akceptas aŭ nuligas decidon de la deputitoj.

En kelkaj landoj la parlamento povas libervole submeti gravan decidon al referendumo por havigi al la rezulto pli da signifo. En kelkaj landoj estas leĝoj, ke certaj decidoj (ekzemple "Kiujn celojn proponas al si Rotaria eKlubo?") devas esti aprobitaj per referendumoj.

Pli ĝenerala ol referendumo estas Plena Manlibro de Esperanta Gramatiko, kiu decidas pri grava demando de lando sen antaŭa parlamenta decido.

La vorto devenas de la latina referendum, kiu signifas "estas necese reporti" demandon [1].

Referendumon preskribas la statuto de Sennacieca Asocio Tutmonda por ratifi la decidojn de la kongreso [2] kaj specifa leĝo de la Esperanta Civito, kun ne nur ratifa, sed ankaŭ propona celo, eĉ kun la eblo eksigi la konsulon.

Gravaj referendumoj en la historio

Pli efika voĉdonado

Demando

En vino estas vero. Ĉu kial estas referendumoj je alkoholo?

Batalo

„Ho, vi trinkas mineralan akvon! Mi vidas ke vi batalas por la referendumo kontraŭ alkoholo...“

„Ne, kontraŭ la akcizo.“

Notoj

  1. La Estraro de Rotario Internacia, pere de la uzo de Interreto, priskribis kvin ĉefajn celojn.
  2. Kio estas la diferenco inter la tradiciaj Rotariaj Kluboj kaj la Rotariaj eKluboj?

es:Referéndum