Ŝandoro Satmario

El Neciklopedio
(Alidirektita el Sándor Szathmári)
AVÉRTŐ

‎ CSÍ TÍU ARTIKŐLŐ VÉNASZ ÉL HUNGARÍO

La aŭtóro véndisz 10 kilográmojn da páno
por ke ri póvu vérki dzsin.
Neníuj rumanojciganoj rajtasz légi dzsin.
Dánkon kaj plúan vivádon al vía familío.

"Mi nomis lin mia sekretario."

~ Jonathan Swift pri Ŝandoro Satmario

"Senfortuloj longe vivas"

~ Zamenhof pri Szathmári

Ŝandoro Satmario (hungare: Sándor Szathmári, bonalingve Ŝandilo Satmarujo) estis elstara verkisto de la esperanta literaturo, kiu verkis ties plej popularan romanon en la hungara lingvo per plagiati anglalingvan verkon. Pardonon pro la eraroj, mi estas komencanto

Historio

Laŭ SATanoj, Satmario originale verkis Vojaĝon al Kazohinio por eldoniĝi de Literatura Mondo. Kolomano Kalocsay reviziis la verkon, polurante ĝin per neologismoj ĝis ĝi ĉesis esti esperantlingva verko kaj fariĝis hungarlingva.

Satmario do eldonis ĝin en Hungario, kie oni tre ŝatis ĝin. Ĵaluze, SAT decidis re-esperantigi ĝin en loka klubo kun aliaj maljunuloj.

Ŝako

Ŝandoro Satmario estas internacia ŝakmajstro kaj ŝakĵurnalisto.

Tri demandoj

Dum la regado de la reĝo hungara Matiaso, kiu havis la alnomon ”Justa” kaj estas konata pro sia populareco, ofico estis vakanta en la ĉefurbo de Hungarujo, pri kiu konkuris ankaû la pastro de vilaĝo Czinkota. La reĝo dirigis al li, ke se li estos kapabla ̧ĵuste respondi je liaj tri demandoj, li ricevos la deziratan oficon. La pastro ne estis klera, li timis pro la demandoj. Li komunikis la aferon al Satmario, petante lian konsilon. Via pastra moŝto, — diris Ŝadoro, — mi kredas, ke mi povus solvi la reĝajn demandojn. Mi proponas al vi, ke mi vestu min per via pastra vesto; la reĝo konas nek min nek vin, mi do iros en la çefurbon Buda kaj aperos antaû lia reĝa moŝto ŝajnigante min la pastro de Czinkota. La pastro konsentis; la kantisto en la vesto de l’pastro aperis antaû la reĝo.

— Nu, mia filo, — demandis unue la reĝo, — kie leviģ̂as la suno?

—Por via reĝa moŝto en Buda, por mi en Czinkota.̄ Ĵuste. Nun diru, kian valoron havas la reĝo?

Post kelkaj sekundoj li respondis certe:

—Dudek naû moneroj da arĝento; çar nia Sinjoro Jesuo-Kristo estis vendita por tridek, kaj nur post Li venas la tera estro de homoj.

—Brave, mia filo. Sed nun venas la demando plej malfacila: kion mi nun pensas?

—Tiu çi demando estas la plej facila. Vi pensas, ke vi nun interparolas kun la pastro de Czinkota, kvankam vi parolas kun Ŝadoro Satmario.